Dálniční úsek u Vojslavic na Humpolecku tvoří unikátní dvouúrovňová konstrukce mostů. Horní stavba ze 70. let 20. století je součástí dnešní dálnice D1 a stojí na čtyřech masivních pilířích. Pod ní se nachází spodní most, který se měl původně stát součástí prvorepublikové páteřní dálnice z Čech až na Podkarpatskou Rus, za protektorátu však byla realizace několikrát přerušena a v roce 1950 zcela zastavena. Při stavbě nové dálnice již nedokončený most nesplňoval normové požadavky, proto nad ním byl vybudován most nový. Mimořádnost stavby spočívá i v detailech, které odrážejí etapy přerušované výstavby dálnice.
Před více než deseti lety byl vypracován projekt na rekonstrukci obou mostů, který ovšem zahrnoval zásahy neslučitelné s památkovými hodnotami stavby. Nepříznivé vyhlídky se podařilo odvrátit a díky přístupu Ředitelství silnic a dálnic byla v roce 2021 zahájena řada průzkumů. Technický stav mostu tak mohl být objektivně vyhodnocen. Následně započala podle nového projektu obnova, která probíhala s respektem k hodnotám výjimečné stavby. Povrchy betonu byly sanovány s ohledem ke struktuře původního dřevěného bednění, byly provedeny věrné repliky zábradelních dílců a opraveny kamenné opěrné zdi.
Zůstaly zachovány veškeré původní kamenné obruby, respektován byl i nedokončený povrch severní mostovky. Důležitým parametrem bylo udržet mimořádnou subtilnost konstrukcí. Ačkoliv se totiž jedná o stavbu obřích rozměrů (délka mostu dosahuje 175 m, šířka 23,4 m a výška od paty oblouku po mostovku činí 22 m), je most vybudován z tenkých železobetonových profilů. Stavbu doplnilo několik nových, nenápadných technických prvků (lapač mastných nečistot ukrytý pod zem či obslužná schodiště).
Díky zodpovědnému přístupu zástupců Ředitelství silnic a dálnic se podařilo nalézt řešení obnovy, které přispělo ke smysluplné rekonstrukci, jež proběhla s ohledem na mechanické vlastnosti mostu, aniž by se narušila dokumentární a architektonická unikátnost stavby. Součinnost s památkovými orgány nadto nebyla přerušena ani v období, kdy most ztratil status kulturní památky (tzv. pozdní zápis). V roce 2022 Ministerstvo kultury most znovu prohlásilo za kulturní památku. Výsledek obnovy lze považovat za inspirativní příklad pro jiné rekonstrukce architektonicky hodnotných technických staveb, které musejí splňovat bezpečnostní a dopravní standardy.
Nominuje NPÚ, ÚOP v Telči.
Na cenu NPÚ v kategorii Obnova památky je navrženo Ředitelství silnic a dálnic ČR, státní podnik, Závod Praha, zastoupené Ing. Tomášem Grossem, Ph.D., ředitelem Závodu Praha, a Ing. Ivanem Čásenským, který prováděl technický dozor při rekonstrukci mostu.